Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Neem dan contact op met Welzijn Capelle.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Als u (tijdelijk) uw zorgkosten niet kunt betalen, komt u misschien in aanmerking voor een bijdrage van de Rijksoverheid of de gemeente.
Zorgtoeslag is bedoeld voor mensen met een laag inkomen om hun kosten voor de zorgverzekering te kunnen betalen. U vraagt zorgtoeslag aan bij de Belastingdienst. U kunt uw zorgtoeslag voor dit jaar aanvragen tot 1 september volgend jaar.
Hoeveel zorgtoeslag u krijgt hangt onder andere af van:
Wilt u meer weten over zorgtoeslag? Kijk dan op de website van de Belastingdienst.
Heeft uw kind een ziekte of een beperking? Dan kunt u misschien dubbele kinderbijslag krijgen. Dubbele kinderbijslag vraagt u aan bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Kijk op de website voor meer informatie.
Bij een laag inkomen of bij hoge zorgkosten is een collectieve zorgverzekering misschien een goede verzekering voor u. U kunt een collectieve verzekering afsluiten via de gemeente. Dit is een basisverzekering met een extra pakket voor bijvoorbeeld de tandarts of een bril. Ook het eigen risico van € 385 is meeverzekerd. Deze zorgverzekering is vooral voor mensen met hoge zorgkosten. Kijk vooraf goed naar uw zorgverbruik en of deze verzekering voor u voordeliger is dan andere verzekeringen.De gemeente betaalt bij een laag inkomen een deel van de premie.
Kijk voor meer informatie op de website van IJsselgemeenten.
Bijzondere bijstand is geld van de gemeente om u te helpen als u bijzondere, onderwachte kosten heeft. U heeft zelf te weinig inkomen om deze kosten te betalen. Voorbeelden zijn:
Of uw kosten bijzonder zijn, hangt af van uw situatie. Daarom wordt elke aanvraag apart bekeken en beoordeeld. Bijzondere bijstand is niet alleen voor mensen met een uitkering. Het gaat om de hoogte van uw inkomen. Dus ook als u werkt of pensioen krijgt, kunt u bijzondere bijstand krijgen. Lees eerst goed de voorwaarden voordat u een aanvraag doet.
Bijzondere bijstand vraagt u aan bij IJsselgemeenten Sociale Zaken. Kijk voor informatie op de website. Geef het geld nog niet uit. Wacht op de beslissing op uw aanvraag.
Sommige ziektekosten worden niet door de verzekering vergoed. U kunt deze vaak aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting. Kijk op Meerkosten.nl voor meer informatie.
Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts. Zo wordt de wereld weer iets eenvoudiger!
Misschien gaat u meer of minder verdienen, samenwonen of krijgt u een kind. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan de Belastingdienst of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens en krijgt u altijd het juiste bedrag. Neem ook contact op als er iets verandert in de zorg die u nodig heeft.
Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van de Belastingdienst of neem contact op met IJsselgemeenten.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Heeft u een klacht over de gemeente? Dien de klacht in via de website.
Komt u er zelf niet uit? Vraag Welzijn Capelle om hulp. Tijdens een telefoongesprek wordt er gekeken hoe u geholpen kunt worden.
Kijk ook op de websites van de Nationale Ombudsman en de Gemeentelijke (kinder)ombudsman voor meer informatie.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Via Whatsapp bereikbaar op 06 58 07 35 80.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg ondersteuning die u heeft aangevraagd, bijvoorbeeld bij het vinden van werk of bij het aanvragen van financiële steun of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In deze brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie die u de brief heeft gestuurd.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag Welzijn Capelle om hulp. Tijdens een telefoongesprek wordt er gekeken hoe u geholpen kunt worden.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op. Of vraag hulp aan Rechtswinkel Capelle.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
In verband met de coronamaatregelen die gelden in het gemeentehuis werkt de Rechtswinkel uitsluitend op afspraak. Het vrije inloopspreekuur is niet meer van toepassing.
Bewoners van Capelle die een juridische vraag hebben kunnen zich aanmelden via e-mail onder vermelding van naam, adres en telefoonnummer. Medewerkers van de Rechtswinkel nemen dan telefonisch contact op of plannen een afspraak in voor het spreekuur op maandagavond.,
Telefonisch bereikbaar (€ 0,25 per minuut): maandag t/m vrijdag 9.00 - 18.00 uur.
Inloopspreekuur: maandag t/m woendsdag en vrijdag 9.00 - 11.00 uur.
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.