Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Neem dan contact op met Welzijn Capelle.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Als u (tijdelijk) de kosten van het wonen niet kunt betalen, komt u misschien in aanmerking voor een bijdrage van de Rijksoverheid of gemeente. Maak voor meer informatie een afspraak bij het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek. Of bij een wijkwinkel bij u in de buurt.
Huurtoeslag is een bijdrage bedoeld voor mensen met een huurwoning en een laag inkomen. U vraagt huurtoeslag aan bij de Belastingdienst. U kunt huurtoeslag voor dit jaar aanvragen tot 1 september volgend jaar.
Of u recht heeft op huurtoeslag hangt onder andere af van:
Bijzondere bijstand is geld van de gemeente om u te helpen als u bijzondere kosten heeft. U heeft zelf te weinig inkomen om deze kosten te betalen. Voorbeelden zijn:
Of uw kosten bijzonder zijn, hangt af van uw situatie. Daarom wordt elke aanvraag apart bekeken en beoordeeld. Bijzondere bijstand is niet alleen voor mensen met een uitkering. Het gaat om de hoogte van uw inkomen. Dus ook als u werkt of pensioen krijgt, kunt u bijzondere bijstand krijgen. Lees eerst goed de voorwaarden voordat u een aanvraag doet.
Bijzondere bijstand vraagt u aan bij IJsselgemeenten Sociale Zaken. Kijk voor uitleg op de website.
Let op: U krijgt alleen woonkostentoeslag als u geen recht heeft op huurtoeslag. Bijvoorbeeld omdat de huur te hoog is. Of omdat u een koopwoning heeft.
Kunt u de gemeentebelastingen zoals afvalstoffenheffing en onroerendezaakbelasting niet betalen? De gemeente kan de belasting kwijtschelden. U hoeft dan niet te betalen. U kunt kwijtschelding aanvragen als u een laag inkomen heeft en geen spaargeld. Vraag de gemeente om meer informatie.
Moet u wel betalen, maar is dat lastig? U kunt de gemeentebelasting ook in delen betalen. Lukt dit niet? Vraag dan een betalingsregeling aan. Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente.
Bij het Wmo-loket kunt u informatie, hulp en advies krijgen op het gebied van wonen.
Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts. Zo wordt de wereld weer iets eenvoudiger!
Misschien gaat u meer of minder verdienen, samenwonen of krijgt u een kind. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan de organisaties waar u een bijdrage van krijgt. Zoals de Belastingdienst of IJsselgemeenten Sociale Zaken. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.
Wilt u weten welke veranderingen u door moet geven? Kijk dan op de website van de Belastingdienst of van IJsselgemeenten Sociale Zaken.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Heeft u een klacht over de gemeente? Dien de klacht in via de website.
Komt u er zelf niet uit? Vraag Welzijn Capelle om hulp. Tijdens een telefoongesprek wordt er gekeken hoe u geholpen kunt worden.
Kijk ook op de websites van de Nationale Ombudsman en de Gemeentelijke (kinder)ombudsman voor meer informatie.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Via Whatsapp bereikbaar op 06 58 07 35 80.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg ondersteuning die u heeft aangevraagd, bijvoorbeeld bij het vinden van werk of bij het aanvragen van financiële steun of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In deze brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie die u de brief heeft gestuurd.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag Welzijn Capelle om hulp. Tijdens een telefoongesprek wordt er gekeken hoe u geholpen kunt worden.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op. Of vraag hulp aan Rechtswinkel Capelle.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
In verband met de coronamaatregelen die gelden in het gemeentehuis werkt de Rechtswinkel uitsluitend op afspraak. Het vrije inloopspreekuur is niet meer van toepassing.
Bewoners van Capelle die een juridische vraag hebben kunnen zich aanmelden via e-mail onder vermelding van naam, adres en telefoonnummer. Medewerkers van de Rechtswinkel nemen dan telefonisch contact op of plannen een afspraak in voor het spreekuur op maandagavond.,
Telefonisch bereikbaar (€ 0,25 per minuut): maandag t/m vrijdag 9.00 - 18.00 uur.
Inloopspreekuur: maandag t/m woendsdag en vrijdag 9.00 - 11.00 uur.
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.