In gesprek met de gemeente

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Neem dan contact op met Welzijn Capelle.

Welzijn Capelle

Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Bezoekadres
De Linie 7E
2905 AX Capelle aan den IJssel
Website
www.welzijncapelle.nl
E-mailadres
aanmelding@welzijncapelle.nu
Telefoonnummer
010 - 707 49 00

De gemeente kan u helpen op verschillende manieren. Of u ondersteuning krijgt van de gemeente hangt af van uw persoonlijke situatie. Ook welke ondersteuning u krijgt hangt daar van af.

Het contact met de gemeente gaat zo:

  • U meldt zich bij de gemeente voor een gesprek over ondersteuning.
  • Samen met de gemeente bespreekt u:
    • uw situatie
    • wat u zelf kunt doen
    • wat familie, vrienden en buren kunnen doen
    • welke zorg en ondersteuning u wilt
  • De gemeente besluit of u ondersteuning van de gemeente nodig heeft of andere ondersteuning.
  • De gemeente besluit welke ondersteuning u krijgt.

Er zijn verschillende soorten ondersteuning. Bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, verzorging aan huis, aanpassingen aan uw huis of een scootmobiel.

Vindt u het moeilijk om een zo'n gesprek te voeren? Vraag hulp aan een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner helpt u het gesprek voor te bereiden en kan met u mee naar het gesprek. Hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

Welzijn Capelle - cliëntondersteuning

Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Website
www.welzijncapelle.nl/ondersteuning-advies/clientondersteuning/
Telefoonnummer
010 707 49 00

Heeft u recht op hulp van de gemeente? Dan krijgt u meestal een Wmo-voorziening. Die is bedoeld om te zorgen dat u langer thuis kunt blijven wonen. En dat u de dagelijkse dingen kunt blijven doen. Een Wmo-voorziening kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:

  • een woonvoorziening: zoals een traplift, tillift of verhuiskostenvergoeding
  • een vervoersvoorziening: zoals een scootmobiel, rolstoel of taxivervoer
  • huishoudelijke hulp
  • begeleiding en dagbesteding
  • kortdurend verblijf

Een Wmo-voorziening is een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening:

  • Een algemene voorziening is voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan een boodschappendienst.
  • Een maatwerkvoorziening is een voorziening speciaal voor u. De voorziening wordt dan op uw situatie afgestemd. Bijvoorbeeld een aanpassing in uw woning.

Sommige voorzieningen zijn eenmalig. Andere voorzieningen zijn tijdelijk. Op de website van de gemeente vindt u meer informatie.

Komt u er niet uit? Neem contact op met Welzijn Capelle.

Gemeente Capelle aan den IJssel - Wmo-loket

Bezoekadres
Rivierweg 111
2903 AR Capelle aan den IJssel
Postadres
Postbus 70
2900 AB Capelle aan den IJssel
Website
www.capelleaandenijssel.nl/wmo-loket
E-mailadres
wmo@capelleaandenijssel.nl
Telefoonnummer
14010

Welzijn Capelle - cliëntondersteuning

Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Website
www.welzijncapelle.nl/ondersteuning-advies/clientondersteuning/
Telefoonnummer
010 707 49 00

Een algemene voorziening is hulp waarvoor u geen advies van de gemeente nodig heeft. Deze hulp koopt u zelf of vraagt u zelf aan. Bijvoorbeeld:

  • maaltijdservice
  • boodschappendienst
  • hulp van een vrijwilliger
  • (ondersteuning voor) mantelzorg

Misschien moet u een bijdrage betalen voor deze voorzieningen. Vraag ernaar bij de gemeente.

Of neem contact op met het Sociaal Wijkteam.

Gemeente Capelle aan den IJssel - Wmo-loket

Bezoekadres
Rivierweg 111
2903 AR Capelle aan den IJssel
Postadres
Postbus 70
2900 AB Capelle aan den IJssel
Website
www.capelleaandenijssel.nl/wmo-loket
E-mailadres
wmo@capelleaandenijssel.nl
Telefoonnummer
14010

Sociaal Wijkteams

Website
www.welzijncapelle.nl

Geef veranderingen altijd door aan de gemeente. Bijvoorbeeld een nieuw adres of een verandering van het aantal mensen waarmee u samenwoont. Maar ook als uw gezondheid beter of slechter is geworden. Of als u andere hulp nodig heeft.

Komt u er niet uit? Neem contact op met Welzijn Capelle.

Gemeente Capelle aan den IJssel - Wmo-loket

Bezoekadres
Rivierweg 111
2903 AR Capelle aan den IJssel
Postadres
Postbus 70
2900 AB Capelle aan den IJssel
Website
www.capelleaandenijssel.nl/wmo-loket
E-mailadres
wmo@capelleaandenijssel.nl
Telefoonnummer
14010

Welzijn Capelle - cliëntondersteuning

Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Website
www.welzijncapelle.nl/ondersteuning-advies/clientondersteuning/
Telefoonnummer
010 707 49 00

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Heeft u een klacht over de gemeente? Dien de klacht in via de website.

Komt u er zelf niet uit? Vraag Welzijn Capelle om hulp. Tijdens een telefoongesprek wordt er gekeken hoe u geholpen kunt worden.

Kijk ook op de websites van de Nationale Ombudsman en de Gemeentelijke (kinder)ombudsman voor meer informatie.

Welzijn Capelle

Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Bezoekadres
De Linie 7E
2905 AX Capelle aan den IJssel
Website
www.welzijncapelle.nl
E-mailadres
aanmelding@welzijncapelle.nu
Telefoonnummer
010 - 707 49 00

Gemeentelijke Kinderombudsman

Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Via Whatsapp bereikbaar op 06 58 07 35 80.

Bezoekadres
Meent 106
3011 JR Rotterdam
Website
www.kinderombudsmanrotterdam.nl//capelle-aan-den-ijssel
E-mailadres
info@kinderombudsmanrotterdam.nl
Telefoonnummer
0800 2345 111

Gemeente Capelle aan den IJssel - klacht indienen

Website
www.capelleaandenijssel.nl/klacht-doorgeven

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • IJsselgemeenten Sociale Zaken
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank

Een besluit kan gaan over zorg ondersteuning die u heeft aangevraagd, bijvoorbeeld bij het vinden van werk of bij het aanvragen van financiële steun of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In deze brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie die u de brief heeft gestuurd.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag Welzijn Capelle om hulp. Tijdens een telefoongesprek wordt er gekeken hoe u geholpen kunt worden.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op. Of vraag hulp aan Rechtswinkel Capelle.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Welzijn Capelle

Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Bezoekadres
De Linie 7E
2905 AX Capelle aan den IJssel
Website
www.welzijncapelle.nl
E-mailadres
aanmelding@welzijncapelle.nu
Telefoonnummer
010 - 707 49 00

Rechtswinkel Capelle

In verband met de coronamaatregelen die gelden in het gemeentehuis werkt de Rechtswinkel uitsluitend op afspraak. Het vrije inloopspreekuur is niet meer van toepassing.

Bewoners van Capelle die een juridische vraag hebben kunnen zich aanmelden via e-mail onder vermelding van naam, adres en telefoonnummer. Medewerkers van de Rechtswinkel nemen dan telefonisch contact op of plannen een afspraak in voor het spreekuur op maandagavond.,

Bezoekadres
Rivierweg 111
2903 AR Capelle aan den IJssel
Website
www.rechtswinkelcapelleaandenijssel.nl
E-mailadres
rechtswinkelcapelleadijssel@gmail.com

Juridisch Loket Rotterdam

Telefonisch bereikbaar (€ 0,25 per minuut): maandag t/m vrijdag 9.00 - 18.00 uur.

Inloopspreekuur: maandag t/m woendsdag en vrijdag 9.00 - 11.00 uur.

Bezoekadres
Weena 719
3013 AM Rotterdam
Website
www.juridischloket.nl
E-mailadres
communicatie@juridischloket.nl
Telefoonnummer
0900 80 20

UWV - bezwaar

Website
www.uwv.nl/bezwaar

Gemeente Capelle aan den IJssel - bezwaarschrift indienen

Website
https://www.capelleaandenijssel.nl/bezwaar

IJsselgemeenten Sociale Zaken - bezwaar maken

Website
https://www.ijsselgemeenten.nl/bezwaar-klacht-en-dwangsom

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)

Zorg tijdens de laatste levensfase heet palliatieve zorg. Op de website Over palliatieve zorg ziet u wat stervensbegeleiding is en welke zorg daarbij komt kijken. Kijk ook op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie.

Heeft u vragen over euthanasie? Bespreek deze met uw huisarts. Of neem contact op met de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE).

Heeft u vragen over euthanasie? Bespreek deze met uw huisarts. Of neem contact op met de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE).

Of met Hospice IJsseloever.

Ongeneeslijk.nl

Nieuws, informatie en lotgenotencontact voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn en hun naasten

Website
www.ongeneeslijk.nl

Hospice IJsseloever

Bezoekadres
Steenloperstraat 159-161
2903 AP Capelle aan den IJssel
Website
www.hospiceijsseloever.nl
E-mailadres
info@hospiceijsseloever.nl
Telefoonnummer
010 25 42 951

Over palliatieve zorg

Website
www.overpalliatievezorg.nl

Rijksoverheid - palliatieve zorg

Website
www.rijksoverheid.nl/palliatieve-zorg

Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE)

Website
www.nvve.nl
Telefoonnummer
020 62 00 690